Zoek eens een reclamebureau voor mij

Een goede vriend, communicatiemanager van een middelgrote onderneming, belt me op een dag op. Hij zit met een probleem. Van zijn voorganger heeft hij het reclamebureau geërfd. En zoals dat af en toe gebeurt: het klikt niet tussen hem en de vertegenwoordigers van het bureau. ‘’t Zijn geen slechte gasten, maar we zitten niet op dezelfde golflengte.’

zoeken-met-den-brem-id1358118-1000x800-n

‘Maar wat is dan jouw golflengte?’ vraag ik. Tja, daarvoor moest hij zich ook eens achter het oor krabben. Welk type bureau zocht hij nu precies? Dát bepalen was al niet zo gemakkelijk, bleek nu. En daarmee begon dan ook onze zakelijke relatie (die overigens onze vriendschap af en toe op de proef stelde, maar nooit echt deed wankelen). Samen met hem en zijn team zochten we allereerst naar het profiel van zijn bedrijf. En van daaruit gingen we dan in de markt kijken naar reclamebureaus die bij dat profiel pasten.

‘Je moet niet met de meest excentriek creatieve jongens in zee gaan, als je zelf eerder een behoedzame en behoudsgezinde koers wilt varen’, was mijn advies na de interne gesprekken. Wat dat precies betekende, werd pas duidelijk toen ik met een longlist van tien bureaus de vergaderzaal binnenstapte.

‘Maar, daar ken ik er maar twee van?’ En dan? Wil dat zeggen dat die acht andere niet deugen? Natuurlijk niet. Ze werden geselecteerd aan de hand van de criteria die we samen hadden opgesteld. Mijn vriend en opdrachtgever kende ze niet. Maar ik wel. Omdat ik altijd al een bijzondere interesse in de wereld van de reclamebureaus had en intussen meer dan 25 jaar ervaring heb in de sector (aan adverteerderskant), wist ik dat tussen een van deze onbekende bureaus de gouden appel verborgen zat.

En ik zat er niet naast, want na een zorgvuldig proces weerhielden we een van die onbekende vogels. En vandaag, vier jaar later is het nog altijd koek en ei tussen adverteerder en reclamebureau. De resultaten zijn prima en de samenwerking verloopt efficiënt. En zo hoort het ook.

Met PitchPoint begeleiden we ondertussen professioneel de relatie tussen adverteerder en reclamebureau. En we begeleiden adverteerders in het organiseren van bureaucompetities (in het jargon een ‘pitch’ genoemd). We schreven er nu een boek over: ‘Adverteerder zkt. Reclamebureau. Daten in de reclamewereld’. Omdat nog te veel pitches de kwaliteitsnorm niet halen. Een Franse studie in juni 2012 van AACC (Association des Agences Conseils et Communication) spreekt schande over de kwaliteit van de georganiseerde pitches. Amper 3,5% van de onderzochte pitches kregen een topscore. 7% kreeg nul op tien. Ongeveer de helft werd als ondermaats gekwalificeerd. 

Brits onderzoek toont aan dat een reclamebureau gemiddeld drie jaar voor dezelfde adverteerder werkt. Overigens verlaten volgens dezelfde studie marketing directeurs gemiddeld al na zeventien maanden hun post. Dit zijn toch wel afschrikwekkende cijfers, als je er even bij stilstaat dat we hier praten over het bouwen aan een merk, op lange termijn! Met dit boek hopen we de adverteerder een inspirerende handleiding te geven vol met ‘tips en trics’ om de voor hem juiste partner te selecteren... Voor een langdurige relatie.

VAN ROEY Chris, BALLEGEER Martine. ‘Adverteerder zkt. Reclamebureau. Daten in de reclamewereld’. Lannoo Campus, 2012. ISBN 978-94-014-0279-8. 29.99€


©The House of Brands bvba @ 2015