Weg met VOCA... leve VOCA!

De maatschappelijke emoties evolueren deze dagen consistent in de richting van de vallende bladeren, vallende banken en zelfs vallende landen naar een nieuw dieptepunt. Kommer en kwel alom. CEO’s zoeken samen met de formateur koortsachtig verder naar diepgaande besparingen. Indignados sluipen dan weer door de Brusselse straten op zoek naar malafide bankiers en politici. Een goeroe met kapotte Blackberry spreekt nogmaals de doodstraf uit over de klassieke commerciële media. Naomi Klein wordt door actievoerders van Occupy Wall Street terug vanonder het stof gehaald. Kortom, je zou voor minder aan de Prozac gaan.

shapeimage_2.png

Wat is er toch aan de hand? We leven in een VUCA-wereld, lees ik meer en meer in toonaangevende Amerikaanse schrijfsels. Deze term is nog niet echt tot de lage landen doorgedrongen. Vandaar dat de verborgen leraar in mij deze column graag misbruikt voor een educatieve missie. VUCA is een acroniem dat staat voor Volatility, Uncertainity, Complexity en Ambiguity. Of vertaald in het Nederlands dus VOCA (even niet te verwarren met de homofone netwerkvereniging van ondernemingen). En we kunnen inderdaad de huidige peripetiën in onze samenleving, maar ook de crisisfeer in onze eigen communicatiesector, met deze vier zelfstandige naamwoorden typeren. 

Volatiliteit: de belangrijkste topics van het ochtendnieuws blijken ‘s middags hun relevantie al verloren te hebben. De echo’s van de de veelbelovende trends van gisteren zijn noch niet uitgestorven en zij worden vandaag al hopeloos achterhaald door nieuwe trends. De snelheid van verandering is nog nooit zo groot geweest.

Onzekerheid alom is het gevolg. We voelen ons onzeker over de huidige situatie en over de toekomstige resultaten. Onzekerheid is allesbehalve een goede raadgever en interageert met volatilitieit wat de beheersing van de situatie alsmaar moeilijker maakt.

Complexiteit, het hoeft geen betoog. We leven inderdaad in een hyper-gecompliceerde biotoop. De wereld van gisteren leek zo eenvoudig tegenover de 360 graden/365 dagen holistische consumer-centric evoluties.

Ambiguïteit, tot slot, de wazigheid van dubbelzinnige signalen die nogmaals een kathalysator vormt voor al het voorgaande en ons verder in een opperste graad van verwarring doet belanden.

VOCA dus. Ik bespaar u de analogie met de communicatiesector die voor de welgeïnformeerde en weldenkende lezer overduidelijk zal zijn. Liever wil ik me concentreren op de manier om uit deze snelle draaikolk te ontsnappen. Wat kunnen we doen om in deze VOCA-wereld te overleven. En wat is er in dergelijke situaties beter dan de vijand met zijn eigen wapens te verslaan? Vandaar mijn voorstel tot creatie van een nieuw acroniem, identiek als onze vijandige wereld: VOCA. Maar ditmaal staande voor Visionair, Ongecompliceerd, Creatief en Agiel.

Visionair zijn, en de coherente visie consistent implementeren. 

Ongecompliceerde eenvoud in onze strategieën. 

Creatief innoveren met nieuwe ideeën.

Agiel ten allen tijde, soepel en beweeglijk blijven.

De VOCA bestrijden met VOCA lijkt me een excellente strategie. 

De kans is groot dat één dezer op één van die vele congressen de VUCA/VOCA bliksems de zaal worden ingedonderd. Blijf op dat moment niet aan uw stoel genageld. Maar spring recht als een volleerde indignado. En verkondig het nieuwe modewoord: VOCA voor Visionair, Ongecompliceerd, Creatief en Agiel. Lekker ambigu toch!


<Column gepubliceerd in PUB 10 november 2011>

©The House of Brands bvba @ 2015