Weg met reclame, leve de merken!

Geen reclame

Reclame is momenteel niet erg populair bij het grote publiek. Ontwijkingsgedrag is veelal het resultaat. En populistische wetgevers vinden het electoraal opportuun om steeds maar nieuwe regeltjes te bedenken om reclame her en der aan banden te leggen.

Onlangs had ik in het Europees Parlement hierover een interessante ontmoeting met een aantal jongeren. Ook zij vonden reclame maar niets. Op de vraag of de wereld beter af zou zijn zonder reclame volgde een korte stilte... en dan.. een mooi betoog over de positieve maatschappelijke effecten van reclame. Nog interessanter was hun goedgunstige houding ten opzichte van merken.

Positief tegenover merken en negatief tegenover reclame, het lijkt wel een paradox. Maar het is alleszins een opportuniteit. Want het is in ons aller belang om maatschappelijk verantwoorde reclame uit de negatieve sfeer te halen.

In dit verband lanceerden enkele merken in de zomer in Frankrijk een opgemerkte multimediale campagne. “Grote merken van vandaag zetten zich in voor morgen”. Waarbij een hele reeks bedrijven zich in advertenties concreet sociaal, ecologisch en maatschappelijk engageren en waarbij ze waarden zoals innovatie en kwaliteit extra in de verf zetten.

Een interessante benadering die absoluut compatibel is met de momenteel veel gehypte vijfde p van ‘purpose’. Het bevestigt het belang voor merken om verankerd te zijn in de maatschappij en in de dagdagelijkse realiteit. Kunnen we proberen om het in Brussel te laten druppelen na de regen in Parijs? 

<Column gepubliceerd in PUB 22 september 2013>

©The House of Brands bvba @ 2015