Wake-up call voor 2015

'Ze' hebben van het marketingvak ondertussen een goed zootje gemaakt. Neen, u en ik natuurlijk niet. Maar 'the others'. En uit onderzoek blijkt nu dat de CEO de marketers niet meer gelooft. En dat dezelfde marketers alle krediet verloren hebben bij de publieke opinie. 

wake-up

Toegegeven, er waren de laatste jaren enkele zware stormen: mondigere klanten, snel veranderende technologieën, turbulente markten, financiële crisissen, weinig transparante marktpraktijken, noem maar op… Daardoor laveerde het schip zig-zag door de woelige zee. En er werden toch wel enkele navigatiefouten gemaakt, waaronder:
- we creëerden onze eigen silo's; enkele decennia geleden begon het al met de scheiding van creatie en media, daarna hypersegmenteerden we allerhande 'touchpoints', tenslotte desintegreerden we alles wat digitaal en sociaal was; micro-specialisaties vertroebelden ons helicopterperspectief.
- we zijn meesters geworden in iets moeilijk maken en zijn blijkbaar bevreesd voor transparantie; complexiteit, onoverzichtelijkheid en gebrek aan transparantie wonnen het van' simplicity marketing'; tot de kat haar jongen niet meer terug vond.
- we blijven er plezier in hebben om de klant te negeren; big data en technologie vinden we blijkbaar veel boeiender.
- de beste prijs maakt ons dan weer blind voor de waarde; we zijn obsessief bezig met de korte termijn en met de snelle ROI.
- en helaas blijven we maatschappelijk onverantwoord communiceren, en is enige vorm van 'greenwashing' ons niet vreemd

Ach, zijn we wat té voortvarend in onze kritische analyse in deze romantische eindejaarstijden? Misschien wel. Toch kijkt de gemiddelde observator ondertussen op die manier naar ons vakgebied. Het wordt dus tijd voor bezinning en voor een drastisch herstelprogramma (dat is nu toch heel modieus vandaag). 

Stel u eens voor dat we ons vak terug holistisch en merkgericht maken, eenvoudig en transparant, met een focus op de klant en oog voor waardecreatie op lange termijn en dit alles gecombineerd met een duurzame maatschappelijke verantwoordelijkheid. Is dat geen mooi streven voor 2015? 

Rest ons nog gewoon om een innoverende en aantrekkelijk term voor 'marketing' te bedenken. 

<Column gepubliceerd in (de wellicht allerlaatste) PUB december 2014>

©The House of Brands bvba @ 2015