The day after...

bankruptcycartoon.jpg

‘Wat als een strategie grondig mislukt en het bedrijf dient de boeken neer te leggen? Wat met de ondernemer(s) nadien? Dat was de vraag van CxO magazine...

Ondernemers die de boeken moeten neerleggen veranderen van de ene dag op de andere van een ‘winner’ in een ‘loser’. Zij worden beschouwd als mislukkelingen en geraken veelal maatschappelijk geïsoleerd. Onterecht, want de oorzaak van veel faillissementen is dikwijls te wijten aan externe factoren. Risico nemen is trouwens inherent verbonden aan het ondernemerschap. Willen we ondernemerszin stimuleren, en daar zijn toch veel redenen voor te vinden, dan zullen we hier toch volwassener moeten leren mee omgaan. 

Maar neen, in ons landje blijven de initiatiefnemers van het bedrijfseconomisch leven veelal afgunst opwekken van politici en medeburgers. Moet het ons dan verwonderen dat volgens de recente ‘Global Entrepreneurship Monitor’ van 2008 de ondernemingszin in België wegkwijnt? We staan ondertussen wereldwijd op de voorlaatste plaats! 

En toch nemen we volgens de minister van Economie een heel arsenaal maatregelen om het ondernemerschap aan te moedigen: de mini-ondernemingen, tv-programma’s zoals ‘De bedenkers’, de vriendenleningen, enz... Een cabaretier had het niet beter kunnen verzinnen, alleen is lachen hier niet op zijn plaats.

Het wordt tijd voor een mentaliteitsverandering en voor echte en harde stimulantia voor hen die de motor van onze economie vormen...


<Gepubliceerd in CxO Magazine, 11 maart 2008

©The House of Brands bvba @ 2015