Nooit opgeven!

shapeimage_2.png

Terwijl ik dit schrijf is het volop verkiezingskoorts. De spin-dokters draaien op volle toeren. De partij-hoofdkwartieren gonzen van bedrijvigheid. One-liners van 12 seconden worden in het kiezerspubliek met medische precisie geïnjecteerd. U kent ondertussen de resultaten, want wanneer u dit leest zijn de stemmen geteld en worden de wonden gelikt. Welke campagne heeft nu het verschil gemaakt? U weet het al. Ik moet gissen en gooi een kritische blik in de glazen bol van de Vlaamse verkiezingsslogans. 

“Nooit opgeven” roept de CD&V. Na de vele en zware beproevingen van het ex-boegbeeld klinkt dit wel erg paaps en zelfs wat defaitistisch. Ik kan het beeld moeilijk onderdrukken van de brokkenpiloot op zijn mesthoop, met zweren overdekt en uitgedaagd door de vrienden. ‘Nooit opgeven’. De partij als trooster tegen onheil, tegen besmettelijke ziekten, melaatsheid en armoede. Maar ook de beschermer tegen roddels, een onrustig geweten en hagelschade. De jobstijding van de CD&V. Ik heb zo mijn twijfels over de aspirationele waarde van deze slogan. Meerwaarde, zero points, maar... nooit opgeven hé.

Open VLD en Sp.a hebben blijkbaar een beroep gedaan op dezelfde dynamische  copywriter die even in de steek gelaten werd door zijn inspiratieloze muze. De slogans “Een nieuwe start” en “We moeten weer vooruit” liggen erg dicht bij elkaar. Het klinkt trouwens een beetje als een ‘tweede zit’ en de lading wordt door de vlag niet echt onthuld. Meerwaarde, one point, voor de moeite.

Creatieve geesten verkochten aan Groen! “Maak 13 positief”. Voor de slechte verstaander: lijst 13 op 13 juni. Spitsvondig, maar erg korte termijn. En ook hier ontbreekt wat mij betreft elke weerspiegeling van de merkessentie. Meerwaarde, two points, voor de trouvaille.

LDD roept populistisch “Uw centen. Daar gaat het om” en richt eenduidig onze aandacht op de verspilzieke overheid. De eenzame en wat moegetergde kopman klinkt met deze slogan niet echt geloofwaardig. Maar er is al tenminste een verband tussen het partijprogramma en de baseline. Een eerste kiem van consistentie. Toch al iets onthouden van die saaie cursus communicatie. Meerwaarde, three points, al zal het wellicht niet zoveel meer uithalen.

N-VA doet een oproep aan de kiezer om het roer drastisch om te gooien. “Nu durven veranderen” is eveneens vrij populistisch maar wel geloofwaardig in de mond van de megapopulaire slimme mens. Nu veranderen, en ja, dat moet jij als kiezer dus maar even durven. Hoe meer negatief stemadvies hij krijgt van concurrenten en vakbonden, hoe beter. Meerwaarde, five points, al is het nog maar net met de hakken over de sloot.

Al bij al een zwakke oogst. We hadden beter verwacht van deze lichting. Wat de uitslag ook moge zijn, ‘t zal niet gelegen hebben aan de kracht van de slogans. Een Effie zit er absoluut niet in. Spijtig. Maar we geven niet op. We nemen graag een nieuwe start en moeten weer vooruit. We maken 13 toch positief en hopen dat de partij-consultants nu echt durven veranderen. Want goede communicatie, daar gaat het om!


<Column gepubliceerd in PUB 24 juni 2010>

©The House of Brands bvba @ 2015