Media-Poupehan

De Staten-Generaal van de Media. Het klinkt heel statig, ook wat militair, maar vooral oubollig. Die indruk kreeg ik ook toen de minister -naar eigen zeggen wat naïef- pleitte voor intense samenwerking terwijl achter haar de messen gewet werden voor de Vilvoordse -of zijn het Mechelse- Metten. De zogenaamde ‘Pax Media’ heeft ons altijd wat bizar in de oren geklonken. Van een ‘Pax Telecom’, een ‘Pax IT’ of een ‘Pax Retail’ hebben we nog nooit gehoord. Gelukkig maar. De Raad voor de Mededinging zou dat terecht als kartelvorming omschrijven en dat is strafbaar. In de media dus blijkbaar niet. 

poupehan 018

Het oubollige karakter werd verder benadrukt door de eminente professor die luidruchtig pleitte voor een «Poupehan van de Media» (sic). Een onderonsje om wat verder -oude makkers onder elkaar- afspraken te maken. Foei professor! En dat op het feestje van een minister. Er waren nog enkele andere best controversiële uitspraken te noteren. Bijvoorbeeld de emotionele uitroep dat «de vijand uit Amerika en Australië komt en niet onder ons zit; de Barbaren staan aan onze poort.». Hallo? Of grappige zoals de VRT-baas die «neen bedankt» zei toen hem gevraagd werd of hij de minister regelmatig ziet. En zelfs nog enkele ongelukkige -weliswaar uit de context gerukte- kreten zoals die van een mediabaas die doodserieus declameerde dat «online een hype is». 

Ja, de Staten-Generaal gaf ons exact wat we van een bijeenkomst met dergelijke naam konden verwachten. En Poupehan was niet veraf. Verder dan wat uitschuivers en een opsomming van standpunten ter ondersteuning van individueel eigenbelang en van het eigen gelijk is het niet gekomen. En dat voor een kwakkelende industrie die innovatie , nieuwe business-modellen en aangepaste structuren broodnodig heeft. En weet je wat eigenlijk het ergst is? Over adverteren -blijkbaar een vies begrip- werd met geen woord gerept.

Het is ondertussen wetenschappelijk meer dan bewezen dat communicatie-investeringen in media een belangrijke groeifactor zijn voor het Bruto Binnenlands Product. Dat advertenties goed zijn voor 35.000 jobs in België. En dat ze bijdragen tot de financiering van een breed scala aan media en aldus voor mediapluralisme. De eerste vraag waar we dus allemaal wakker van moeten liggen is hoe we adverteerders kunnen blijven stimuleren om duurzaam te investeren in de Belgische media. Mogen we suggereren dat dit een best interessant onderwerp zou zijn van een volgend door de belastingbetaler gefinancierd feestje? Maar dan liefst in een moderner kleedje dan een Staten-Generaal, en asjeblieft … niet in Poupehan. 

<Column gepubliceerd in PUB maart 2014>

©The House of Brands bvba @ 2015