Het fijne zwarte reclame-lijntje

quotedonald

Mijnheer Donald uit Roeselare treedt ogenschijnlijk alle wetten van de reclame met de voeten. Stuntelig, onprofessioneel en lachwekkend mopperen we in koor. En de spotjes  zullen wellicht niet het podium van de CCB halen. Toch zijn zij een potentiële kandidaat voor een speciale vermelding op de EFFIE. Want tot spijt van wie het benijdt is de muylle-reclame echt wel effectief. En als klap op de vuurpijl was het bedrijf met 11.000 bezoekers de grootste publiekstrekker tijdens de recent georganiseerde Open Bedrijvendag.

Het is de foutfactor die het hem doet” was de surrealistische reactie van de gekwetste reclameguru’s. Toegegeven, de muylle-paradox is verwarrend. Maar stilaan begrijp ik dat mijnheer Donald bijna alle oer-klassieke regels van de oer-klassieke reclame eerbiedigt. Massamedia worden consistent ingezet met een uiterst coherente boodschap, wat een goede awareness genereert. De opmerkelijke tone-of-voice helpt hierbij letterlijk. En een duidelijke USP -met het fijne zwarte lijntje- gekoppeld aan ware authenticiteit van de hardwerkende Vlaming zorgt voor de nodige geloofwaardigheid en bonding naar zijn doelgroep.

Zijn de spelregels in reclameland dan toch niet zo erg veranderd? Ik kijk uit naar Mijnheer Donald’s Magische Master Class!

<Column gepubliceerd in PUB 14 november 2013>

©The House of Brands bvba @ 2015