Goesting in Zot van A

zot-van-a-boek

Dankzij Harry's rode boekje besef ik dat ik ėcht zot ben van A: om te beginnen van Anne, mijn echtgenote. Maar ook van een Agrarische Aardbei, een Atheïstische Aflaat, Aaibare A-merken, een Alcoholisch Aperitief, Apple Apparaten, Autodidactische Artiesten en sinds kort ook van Australische Atollen. Het kan ook wat Averechts met onze dochters laurA en elenA en zelfs professioneel met de ubA. A-dembenemend niet.

Dit boek is best wel adembenemend op verschillende vlakken. Ik las het dan ook in één vliegtuigreis uit (je gelooft het wellicht niet maar het was -echt waar- van het Australische Adelaide naar Alice Springs). Drie dingen -en ditmaal voor de verandering drie c's- maakten dit boek voor mij meer dan lezenswaard:  de volledig gedocumenteerde case, de content als basis voor alle communicatie en het bewijs dat consistentie het geheime wapen van elk sterk merk is.

Zelden is een case zo gedetailleerd uit eerste hand gedocumenteerd en openbaar gemaakt. Van briefing tot resultaat. De successen en de tegenslagen. De voortdurende kruisbestuiving tussen bureau en adverteerder. En EFFIE-getrouw is ook aan de ROCI -de uiteindelijke reden waarom een adverteerder communiceert- telkens een eerlijke paragraaf gewijd. Dat alleen al maakt het boek leerrijke basislectuur voor iedereen die in ons vak actief is.

Dat alle goede communicatie start met sterke content wordt nog te dikwijls uit het oog verloren. Maar ook deze case bewijst het weer: een A-merk is eerst en vooral gebaseerd op een unieke missie en visie, op een sterke positionering. Elke individuele campagne wordt telkens afgetoetst op de coherentie met de uitgangspunten. Dit loopt als een rode draad door het boek.

Daarnaast toont het A-verhaal de ontegensprekelijke sterkte aan van consistentie. Niet alleen inhoudelijk maar ook creatief met de strikte en herkenbare huisstijl die overal wordt toegepast. Je zou denken dat consistent zijn best makkelijk is. De praktijk bewijst echter dat dit een zware opdracht is voor marketers en creatieven die graag steeds weer met nieuwe innoverende ideeën naar voor komen. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Maar weet dat consistentie loont en resultaten steeds sterker maakt. Consistentie maakt het geheel groter dan de som van de individuele delen.

Tot hier de rationele rechterbrein-analyse. Maar voor mij nog belangrijker dan al het voorgaande is hét sleutelbegrip uit dit boek: het sappige woordje 'goesting'. De goesting om er volledig voor te gaan, om er zich ten volle in te smijten. Het druipt van alle bladzijden af. En dat is dan ook de boodschap die ik uit het boek distilleer: hét geheim recept voor succes is een diepgaande stielkennis gecombineerd met goeie goesting.

©The House of Brands bvba @ 2015