Virtueel lijmen en het digitale been

Enkele 'trillions' page views worden er volgens AdAge maandelijks gerapporteerd. Ik moest toch even tellen hoeveel nulletjes een triljoen heeft. Schijnt een Amerikaans triljoen gelijk te zijn aan een Europees biljoen. Daar begint het al. Ach, wanneer we over digitale media spreken is spraakverwarring dagelijkse kost. Even later hoorde ik van een WPP opperhoofd dat het om een 'trillion dollar' industry gaat. Dat was dan wellicht surcommissie inclusief.

fea-fake-traffic-hed-2013 1

Genoeg gegoocheld met "cero, cero, cero, …".  Alleszins genoeg om te beseffen dat er grondig iets niet pluis is. Dat een biljoen page views per maand, nog steeds de voornaamste currency van het digitale medium, absurd is. De ongemakkelijke waarheid is dat de snelst groeiende en meest innovatieve tak van de sector meer en meer geviseerd wordt door criminelen.  Dat ook dit nieuwe medium kwetsbaar is voor fraude.

ANA (Association of National Advertisers), de Amerikaanse zusterorganisatie van UBA, schat dat 25 tot 50 procent van alle digitale ad investeringen aldus verspild worden. Het IAB rekent ons voor dat 36% van alle web traffic fake is en gerealiseerd wordt door gehackte zombie computers en virussen, die geprogrammeerd worden om allerhande sites te bezoeken. En het fenomeen van de Aziatische clickfarms is ondertussen ook bij iedereen welbekend: 75 euro voor 30.000 Facebook likes of voor 50.000 extra Twitter followers zijn gangbare prijzen.

Het wordt tijd dat we deze fraude er grondig uitfilteren. Dat digitale adverteerders krijgen waarvoor ze betalen. En dat iedere speler in de digitale industrie zich hiervoor inzet. Zo niet zullen adverteerders zich terecht afvragen "Wie gelooft deze digitale media nog ?"

Dertig belangrijke leden-adverteerders van ANA nemen nu deel aan een intensieve maandenlange studie om uit te zoeken hoe erg fraude hun digitale campagnes beïnvloedt. Wij zijn benieuwd naar de resultaten. En vooral naar de corrigerende acties van de industrie. Want met het virtuele lijmen en het digitale been zijn we absoluut niet gediend. 

<Column gepubliceerd in PUB november 2014>

©The House of Brands bvba @ 2015