Geachte mevrouw Struyf

header

Geachte mevrouw Struyf,

Ik heb me weer domweg geërgerd. Niet aan uw soms omstreden tv-spinsels waarvoor u trouwens de nodige fans heeft. Ook niet omdat u het 'in godsnaam' niet kon laten om na te trappen naar uw voormalige broodheren. Ach, wat frustratie wegzaniken, we doen het allemaal wel eens. Wel omdat u het alweer noodzakelijk vond om uw sofisme te herhalen dat "op commerciële zenders de adverteerders bepalen hoe en welke programma's gemaakt worden". Mevrouw Struyf, u zou met al uw ervaring beter moeten weten.

 Adverteerders zijn slechts geïnteresseerd in één ding: zoveel mogelijk relevante kijkers uit hun doelgroep bereiken met hun commerciële boodschap in een kwalitatieve omgeving. Daar denken zij om de zeven seconden aan. Van programma's en programmatie hebben zij echt geen kaas gegeten. En daar bemoeien ze zich niet mee. Zenders - zowel de openbare als de commerciële - investeren dan weer in programma's die zoveel mogelijk kijkers moeten bereiken. Dat is hun opdracht en hun verantwoordelijkheid. De beleidsheren van een omroep, commercieel of openbaar, bepalen of een programma al dan niet in het zendschema past. Uiteindelijk is het dus de kijker die alles evalueert en bepaalt.

Uiteraard moeten al die dure producties gefinancierd worden. Dat kan op drie manieren: door belastingen (de openbare omroep), door reclame (de commerciële omroepen) of door de kijker (pay-tv). Andere businessmodellen zijn er gewoonweg niet.

U voert nu al enige tijd een persoonlijke 'jihad' tegen de bedrijfswereld en tegen reclame. Het zij zo. Zolang de belastingbetaler en de kijker uw programma's wil financieren is er voor u geen vuiltje aan de lucht. Maar stop aub de nonsens dat het adverteerders zijn die tv-programma's bepalen. Dat is de reinste onzin. Omroepen beslissen autonoom over programma's en op basis van bereikcijfers maken adverteerders er reclame. En zo kan de kijker, dank zij de reclamegelden, gratis naar leuke programma's kijken. Indien reclame de kijker niet kan bekoren, heeft die ook geen zin in het zendschema. En ik heb meer dan het vermoeden dat het bij programma's ook zo is.

Met vriendelijke groet,

Chris Van Roey


<Column gepubliceerd in PUB september 2014>

©The House of Brands bvba @ 2015