Boek: “Where’s the sausage?”

Het pretentieloze boekje “Where’s the sausage?” van David Taylor (ISBN 978-1-841-12769-9) verhaalt in agendavorm de belevenissen van Bob Jones bij Simpton’s Sausages. Bob komt uit de verkoopafdeling en zal voor een jaar de marketing afdeling vervoegen als ‘brand director sausages’. Hij wordt daar geconfronteerd met Hugo, de karikaturale Chief Marketing Officer. Hugo wil een nieuwe lijn van pizza’s introduceren en daar maakt hij dan ook alle budget voor vrij, zodanig dat er niets meer overblijft voor de ‘sausages’. De pizza’s worden daarenboven extern ingekocht en verschillen niet van wat reeds in de distributie te verkrijgen is. David ontdekt dat de dalende verkoop van de ‘sausages’ te wijten is aan de permanente besparingen die op het product zijn doorgevoerd. Hij gaat terug naar het oude recept en brengt nieuwe sausages met het idee van ‘the real taste of home’ aan de man. De pizza-lancering is een mislukking en de nieuwe sausages worden uiteraard een verkoopsucces en de voorbode van Bob’s promotie...

Dit zeemzoeterig verhaaltje wordt doorspekt met allerlei marketing- en communicatie-lessen uit de klassieke ‘Procter & Gamble’-kookboeken. De meer dan terechte basisboodschap is dat een merkbeleid gebaseerd moet zijn op ‘substantie’ en niet op ‘spin’. Het boekje bevestigt de huidige tendens om de dood gewaande USP weer op de voorgrond te brengen. Een tendens waar me volledig in kan vinden, ware het niet dat Taylor regelmatig over de schreef gaat door de slinger, op zijn P&G’s, volledig naar de andere rationele kant te laten uitslaan. 

Where is the sausage

De voornaamste stellingen zijn:

  1. -you have to cut through the bull and buzzwords of branding
  2. -a brand is more than an image wrapper
  3. -great brands have sausage and sizzle
  4. -avoid brand ego trips
  5. -be the consumer
  6. -brand vision is a journey, not a box-filling exercise
  7. -think less, do more
  8. -show them the money
  9. -make the most of the whole marketing mix
  10. -don’t brand-wash people
  11. -marketing is about making money, not movies

In pure 2.0 stijl is het boek ge-co-creëerd via de blog http://wheresthesausage.typepad.com waar meer detail en uitleg gegeven wordt.

Al bij al een leuk, leerzaam en snel te lezen boekje, vooral aan te raden aan diegenen in ons vakgebied waar de slinger nog te veel aan de andere ‘spin’-kant blijft hangen.

©The House of Brands bvba @ 2015