Basta!

De geëngageerde mondige consument gekoppeld aan fijnmazige sociale netwerken is in ons vakgebied al enkele jaren bekend als een uiterst krachtige combinatie. Times bekroonde ‘ons’ al jaren geleden tot ‘Man of the Year’. “It's a story about community and collaboration on a scale never seen before. It's about the many wresting power from the few and helping one another for nothing and how that will not only change the world, but also change the way the world changes.” Joseph Jaffe wees ons vorig decennium eveneens op het ontstaan van generatie-i met een absolute nultolerantie voor  slechte reclame, subversieve PR, manipulatieve marketing-trucs en onvergeeflijk slechte klantenservice.

Wij, communicatiespecialisten, probeerden hierop in te spelen door de klassieke éénrichtingscommunicatie schuchter om te buigen naar een interactieve ervaring. De ‘conversation manager’ werd geboren. Met vallen en opstaan werd ‘conversatie’ trouwens het buzzword van de 21ste eeuw. Helaas bleven we nog steeds opvallend veel vallen. De brave Peeters & Pichal gaven ons nog wederwoord. De defensieve reflexen van de toevallig uitgekozen slachtoffers maakten ons op een pijnlijke manier duidelijk dat velen onder ons het nog steeds moeilijk hadden om met deze nieuwe machtsverhouding om te gaan. Generatie-i exponenten zoals de bende kwajongens van ‘Basta’ geven ons nu geen wederwoord meer en nemen zelf onze oude éénrichtings-communicatiecultuur over. Zij revolteren radicaal tegen misbruiken en slagen erin om in de kortste keren eenzijdig veranderingen af te dwingen. Daar waar politiek en zelfregulering faalden in het stoppen van lucratieve oplichterij zoals belspelletjes, slagen zij erin om op nauwelijks een etmaal een volledige maatschappij te sensibiliseren, de publieke opinie te engageren en de mistoestanden te stoppen. 

shapeimage_2.png

Voor de hardleersen onder ons die nog enige twijfel of valse hoop durven koesteren: neen, dit geen voorbijgaande mode-trend; het is een blijvende emancipatie-tendens die zich trouwens steeds manifester ontwikkelt. Sterke overtuigingen worden duidelijk verwoord en vliegensvlug digitaal verspreid. Op zich een prachtige evolutie en een moderne exponent van ware democratie. Wie had enkele maanden geleden kunnen geloven dat een moegetergde anonieme groentenverkoper in januari een volksbeweging op gang zou kunnen brengen die in enkele weken een aantal dictatoriale presidenten van hun voetstuk zou halen? En toch, de naam en de faam van de tot voor kort onbekende Mohammed Bouazizi zal wellicht de beruchte reputatie van Zine El Abidine Ben Ali en Hosni Moebarak overleven. 

‘Cyberactivisme’ is meer dan ooit een actuele realiteit. En zonder afbreuk te willen doen aan de daarop inspelende conversation managers, toch moeten we beseffen dat ontevreden burgers de conversatie beu zijn. De tijd van verdedigend wederwoord om wat krom was recht te trekken is voorbij. Conversation managers zijn excellente sensoren om burgers en consumenten beter te begrijpen. Maar zij kunnen slechts de voelsprieten en het startpunt zijn van een diepgaand veranderingsproces dat er permanent op gericht moet zijn om de burger-, klanten- en/of merk-beleving optimaal te maken. Vandaar dat deze nieuwe maatschappelijke trend een godsgeschenk is voor alle rechtgeaarde marketers en communicatieverantwoordelijken. Tijd om te stoppen met de lippendienst en tijd om de klant écht in het middelpunt van al onze belangstelling plaatsen. Alleen de instellingen en bedrijven die dit menen en in hun genen inschrijven hebben enige kans van overleven. Groentenverkopers bannen vandaag presidenten. De dag is niet veraf dat een anonieme klant de CEO van zijn stoel verjaagt. Power to the people! Leve de revolutie! 


<Column gepubliceerd in PUB 3 maart 2011>

©The House of Brands bvba @ 2015