Blog archief


Vind ik niet leuk…

Zuckerberg declameerde een 'media-schokkende' uitvinding: de omstreden 'vind-ik-niet-leuk'-knop komt dan toch naar het populaire Facebook. Het grote nieuws verjoeg de asielzoekers nu ook al van de voorpagina's. Kwestie dat we als maatschappij  onze prioriteiten kennen. Het succes van de 'vind-ik-niet-leuk'-knop is gegarandeerd. …

The Internet is not the answer


'The internet is not the answer' is de wat tegendraadse en provocatieve titel van het nieuwe boek van Andrew Keen. Een interessant boek dat weliswaar de positieve kanten van het digitale medium niet negeert. Maar het vestigt eveneens kritisch de aandacht op de negatieve naschokken voor de maatschappij, de cultuur en de economie. …

Computers worden marketers en vice versa

'Robotchirurg oefent op fruitvliegjes', het kon wel een science-fiction verhaal zijn. Maar neen, het was een heus artikel in de krant vandaag. Wie had dat enkele jaren geleden kunnen bedenken? In 1977 was ik enthousiast medeoprichter van de Hobby Computer Club België. Vol jeugdig enthousiasme dompelde ik mezelf en mijn omgeving onder in de wondere wereld van de microcomputer. …

Wij bieden u graag 15% korting op media… of toch niet ?

In 2014 investeerden adverteerders in België 3,8 miljard in media. Een lichte stijging van 1,6%. Dat leren we alvast uit de zorgvuldig bijeengeschraapte cijfers in degelijke studies. En aldus wordt dit ook via allerlei kanalen gedetailleerd gecommuniceerd en geanalyseerd. Met vaak verkeerde interpretaties en gevolgtrekkingen van dien. …

De Zeven Hoofdzonden en de Tien Geboden

WFA (World Federation of Advertisers) en 'We are Social' analyseerden recentelijk een massaal aantal Twitter boodschappen over het onderwerp 'adverteren'. Het goede nieuws: er waren in het voorbije jaar meer positieve (3 miljoen) dan negatieve (2 miljoen) boodschappen op Twitter over dit onderwerp. …

Wake-up call voor 2015

'Ze' hebben van het marketingvak ondertussen een goed zootje gemaakt. Neen, u en ik natuurlijk niet. Maar 'the others'. En uit onderzoek blijkt nu dat de CEO de marketers niet meer gelooft. En dat dezelfde marketers alle krediet verloren hebben bij de publieke opinie. 

wake-up

Toegegeven, er waren de laatste jaren enkele zware stormen: mondigere klanten, snel veranderende technologieën, turbulente markten, financiële crisissen, weinig transparante marktpraktijken, noem maar op… Daardoor laveerde het schip zig-zag door de woelige zee. …

Virtueel lijmen en het digitale been

Enkele 'trillions' page views worden er volgens AdAge maandelijks gerapporteerd. Ik moest toch even tellen hoeveel nulletjes een triljoen heeft. Schijnt een Amerikaans triljoen gelijk te zijn aan een Europees biljoen. Daar begint het al. Ach, wanneer we over digitale media spreken is spraakverwarring dagelijkse kost. …

Geachte mevrouw Struyf

header

Geachte mevrouw Struyf,

Ik heb me weer domweg geërgerd. Niet aan uw soms omstreden tv-spinsels waarvoor u trouwens de nodige fans heeft. Ook niet omdat u het 'in godsnaam' niet kon laten om na te trappen naar uw voormalige broodheren. Ach, wat frustratie wegzaniken, we doen het allemaal wel eens. …

Weg met de input, leve de output!

InputOutputLOGO

Dat ‚uurtje-factuurtje’ een archaïsch systeem is om reclamebureaus te remunereren, daar zijn we het ondertussen blijkbaar grotendeels over eens. Uit een wereldwijd onderzoek blijkt dat deze vorm van remuneratie dan ook stilaan afbrokkelt. Gelukkig worden bureaus vandaag meer en meer, door 42% van de adverteerders, ook vergoed op basis van output in plaats van uitsluitend op basis van input. …

Goesting in Zot van A

zot-van-a-boek

Dankzij Harry's rode boekje besef ik dat ik ėcht zot ben van A: om te beginnen van Anne, mijn echtgenote. Maar ook van een Agrarische Aardbei, een Atheïstische Aflaat, Aaibare A-merken, een Alcoholisch Aperitief, Apple Apparaten, Autodidactische Artiesten en sinds kort ook van Australische Atollen. …

Weg met consumenten en doelgroepen

Marketers hebben voor de letter 'p' steeds een grote fascinatie gehad. De originele vier p's gaan al meer dan 50 jaar mee. Met wisselend succes werd door diverse auteurs een vijfde p toegevoegd. Maar geen doorstond de tand des tijds. Twee nieuwe p's blijken vandaag meer dan een kortstondig modefenomeen te zijn: 'purpose' en 'participatie'. …

Media-Poupehan

De Staten-Generaal van de Media. Het klinkt heel statig, ook wat militair, maar vooral oubollig. Die indruk kreeg ik ook toen de minister -naar eigen zeggen wat naïef- pleitte voor intense samenwerking terwijl achter haar de messen gewet werden voor de Vilvoordse -of zijn het Mechelse- Metten. …


©The House of Brands bvba @ 2015